هشدار؛ کودکان در برابر نیش زنبور عسل آسیب پذیرند

هشدار؛ کودکان در برابر نیش زنبور عسل آسیب پذیرند
مراقب کودکانمان باشیم!


نیش زنبور عسل برای کودکان خطرناک و در برخی موارد کشنده است. به ویژه برای کودکانی که برخی بیماری ها را در درون بدن خود دارند، ممکن است وارد شدن زهر زنبور به بدن آن ها با واکنش های شدید همراه شود.


نیش زنبور عسل و وارد شدن زهر به بدن کودکان، برای هیچ پدر یا مادری قابل تحمل نیست. با این حال برخی ممکن است تصور کنند که نیش زنبور نمی تواند آسیبی به کودکشان بزند. شاید این موضوع تا حدی برای بزرگسالان صحیح باشد؛ اما در مورد کودکان باید تا جای ممکن از آن ها در برابر نیس محافظت کرد.

زهر زنبور عسل خواص زیادی دارد. در برخی موارد حتی ممکن است پزشک برای درمان برخی بیماری های کودکان بالای 3 سال توصیه کند که از زهردرمانی استفاده شود. با این حال این موضوع ربطی به نیش زدن زنبور عسل ندارد. وقتی از زهر درمانی استفاده می شود، میزان دوز مصرفی زهر و همچنی محل اثر کاملا مشخص است. همه این موارد توسط یک طبیب یا پزشک حاذق بررسی می شود و در نتیجه اثرات درمانی خود را می گذارد. این در حالی است که نیش زنبور عسل این ویژگی ها را ندارد و ممکن است برای کودکان خطرناک بوده و ایجاد حساسیت کند.

؛؛  در این مطلب به دلایلی می پردازیم که بهتر است کودکان را از معرض نیش زنبور عسل دور کنید. به ویژه کودکان زیر 3 سال که آسیب پذیری بیشتری داشته و ممکن است دچار مشکلات جبران ناپذیری شوند.

چرا نیش زنبور برای کودکان خطرناک است؟
شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد که چرا نیش زنبور برای کودک خطرناک است. علاوه بر خطرناک بودن، دلایل متعددی وجود دارد که به ما می گوید باید از کودک در برابر نیش زنبور محافظت کنیم. در این صورت می توانی به سلامت بیشتر فرزندمان تا زمانی که حساسیت های دوره کودکی را ندارد، کمک کنیم.

نیش زنبور عسل دردناک است
ملیتین ماده موثر موجود در زهر زنبور عسل، علت اصلی دردناک بودن نیش زنبور است. حتی شما اگر به صورت تزریقی نیز از زهر زنبور استفاده کنید، درد شدیدی را می چشید که به علت ملیتین موجود در زهر است. در نتیجه به طور کلی زهر زنبور عسل ماده ای است که در بدن انسان درد ایجاد می کند.

حال فرض کنید این زهر دردناک قرار باشد با استفاده از نیش وارد بدن انسان شود. در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشید که یک فرد بزرگسال نیز از درد به خود نپیچد، چه برسد به کودک خردسالی که تحمل دردهای ساده را هم ندارد. در نتیجه اگر می خواهید کودکتان دچار درد نشود، بهتر است از او در برابر نیش زنبور محافظت کنید.

نیش زنبور حساسیت زاست
حساسیت یکی از بدترین مشکلاتی است که امکان ایجاد آن برای کودکان وجود دارد. به ویژه حساسیت هایی مثل حساسیت های پوستی که برای افراد بزرگسال چندان آسیب زا نیست، ممکن است کودکان را دچار آسیب های فراوانی کند. نیش زنبور بسیار حساسیت زا است و برای کودکان حساسیت بیشتری ایجاد می کند.

حساسیت زا بودن نیش زنبور تنها به حساسیت پوستی منجر نمی شود. ممکن است این حساسیت به قدری زیاد باشد که کل بدن کودک را درگیر کرده و او را دچار مشکلات شدید کند. به ویژه کودکانی که به هر دلیلی به برخی مواد غذایی یا آب و هوای خاص حساس هستند. این کودکان احتمالا واکنش شدیدتری نسبت به نیش زنبور عسل از خود نشان خواهند داد.

سیستم ایمنی بدن کودک ضعیف است
وقتی در مورد کودک صحبت می کنیم، یعنی موجود زنده ای که هنوز بسیاری از سیستم های بدنی او به بلوغ لازم نرسیده است. همانطور که یک نوزاد نیاز دارد مدت زمانی فقط شیر مادر بنوشد تا سیستم گوارشی او آمادگی هضم غذاهای مختلف را داشته باشد، سیستم ایمنی بدن کودک نیز تا چند سال توانایی مبارزه با هر نوع ماده ورودی به بدن را ندارد.

زهر زنبور عسل از جمله موادی است که سیستم ایمنی بدن کودک نمی تواند با آن به درستی مبارزه کند. شاید یکی از دلایل اصلی ایجاد حساسیت بیش از اندازه در بدن کودک، همین ضعف در سیستم ایمنی بدن نسبت به افراد بزرگسال است. این ضعف باعث می شود تا با ورود زهر زنبور عسل به بدن کودک، واکنش مناسبی از سوی سیستم ایمنی بدن ایجاد نشده و سم به عنوان یک ماده خطرناک در بدن کودک جولان دهد.

هیچ راهی جز محافظت کودک در برابر نیش زنبور عسل وجود ندارد. چراکه این یک موضوع طبیعی است که سیستم بدنی او ضعیف باشد و به شرایط مناسب نرسیده باشد. تنها زمان است که کمک می کند این سیستم ایمنی به شرایط مطلوب خود نزدیک شود.

درصورت زنبور گزیدگی کودک چه کار کنیم؟
تلاش شما باید در درجه اول جلوگیری از زنبور گزیدگی کودکتان باشد. با این حال اگر با تمام ملاحظاتی که کرده اید، کودکتان دچار زنبورگزیدگی شد، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. به ویژه برای کودکان زیر 3 سال بهتر است پزشک حتما کودک شما را معاینه کند. در این صورت مطمئن می شوید که آیا زهر زنبور آسیبی به کودکتان رسانده یا خیر.

برخی راهکارهای خانگی برای برطرف کردن اثرات زنبورگزیدگی نیز وجود دارد. توصیه می کنیم اگر می خواهید این روش ها را هم استفاده کنید، باز به پزشک مراجعه نمایید. فراموش نکنید که روش های خانگی برطرف کردن زنبورگزیدگی مربوط به افراد بزرگسال است. کودکان ممکن است با این روش ها درمان نشده و زهر درون بدنآن ها آسیب هایی را وارد کند. پس مراجعه به پزشک را جدی بگیرید.

 

سخن آخر
نیش زنبور عسل برای کودکان خطرناک و در برخی موارد کشنده است. به ویژه برای کودکانی که خود برخی بیماری ها را در درون بدن خود دارند، ممکن است وارد شدن زهر زنبور به بدن آن ها با واکنش های شدید همراه شود. در چنین مواقعی باید خیلی سریع به پزشک مراجعه شود.
با این حال به طور کلی اگر آگاهی لازم را در مورد مضرات زهر زنبور عسل برای کودکان داشته باشید، از کودک دلبندتان در برابر نیش زنبور عسل محافظت بیشتری خواهید کرد. پس یکبار دیگر آنچه در این مطلب بیان شد را مطالعه کنید و از این پس در طبیعت، بیشتر مراقب کودکتان باشید.